30 oktober

"This is your captain speaking, Delhi is foggy, misty, warm, sticky, smokey and hazy, as always"

Zo klinkt het in de volle Boeing 747 van British Airways vlak voor de landing. Vervolgens wordt de hele cabine bespoten met insecticide waar je keel van dichtslaat.
Het duurt erg lang voordat onze tassen de bagageband op komen draaien, daar worden we wel wat onrustig van. We zijn gevlogen via Londen en het vliegveld van Heathrow is berucht om zijn slechte bagage-afhandeling. Uit voorzorg hebben we bijna al onze spullen in de handbagage gepropt. Het aanzicht van onze rugzakken met hun lelijke (maar wel opvallende) knalgele hoezen maakt ons erg blij. (Later zal ons wantrouwen jegens Heathrow niet geheel onterecht blijken: onze tassen doen een paar dagen langer over de terugreis naar Nederland dan wij.)
Na middernacht verlaten we de uitgang van het vliegveld. Er staat een fuik van taxichauffeurs en andere mannetjes die om onze aandacht schreeuwen. Helemaal aan het eind van de massa staat iemand met een briefje met 'Hoekema'. Hoera, de transfer naar het hotel is goed geregeld. De weg naar het hotel is aardedonker, je krijgt niet het gevoel door een stad met 13 miljoen inwoners te rijden. Mooi beschilderde vrachtwagens. Hee, we rijden links!

31 oktober

Yep, we zijn in India

Eén blik over Old Delhi 's ochtends uit ons hotelraam en het is overduidelijk dat we in India zitten. Het uitzicht is net een prent uit een kinderboek, zo eentje als van Richard Scarry, waarop alles in één keer te zien is: alle beroepen, alle beesten en alle soorten van vervoer druk krioelend op één plaatje.
Onder ons raam worden een stuk of vijf gevilde geiten(?) opgestapeld in een motorriksja. Het rubberen vloermatje kan mooi dienst doen als (veel te klein) afdekzeiltje. Mmm, toch maar oppassen met het eten van vlees.

Het blijkt dat bij het boeken van ons hotel vanuit Nederland (via Koning Aap), een tour door Delhi zat inbegrepen. Wisten we niet, maar OK, prima! Een chauffeur rijdt ons de hele dag langs allerlei bezienswaardigheden, de Jama Masjid moskee, Humayun's Tomb, de Lotus Temple, Qutb Minar en Raj Path (klik op de thumbnails hiernaast voor onze foto's met bijschriften). Het Rode Fort blijkt gesloten wegens 'construction work', maar volgens onze chauffeur zal het fort in Agra precies hetzelfde zijn.
Tijdens de tour valt het grote verschil op tussen Old en New Delhi. New Delhi is veel ruimer van opzet, brede wegen met middenberm, veel groen en cricketvelden. In Old Delhi struikel je over de fietsriksja's, die in New Delhi verboden zijn.
Koeien zien we overal, niet vreemd want in Delhi lopen er zo'n 30.000, liefst midden op de weg. (Terug in Nederland lezen we in de krant dat koeien binnen de stadsgrenzen van Delhi tegenwoordig verboden zijn, ze veroorzaakten teveel verkeersongelukken, wel jammer.)

1 november

Twintig uur boemelen

De trein van Delhi naar Udaipur rijdt niet erg hard, maar moet zo te voelen ook niet veel meer vaart maken, anders wordt hij uit de rails geschud. Onze vier-persoons coupé (2e klasse airco) heeft nog het meest weg van een metalen gevangeniscel: een stevige deur met knip, een stalen plafond met fabrieksventilator, (bed)banken met blauwe scai bekleding en felle tl-verlichting.
De buitenwereld ziet eruit als door een gele vieze bril, de ramen zijn namelijk van dik getint glas. In Delhi zien we veel sloppenwijken, de berm langs het spoor ligt vol met hopen afval en doet dienst als openbaar toilet. Langzamerhand neemt de bevolkingsdichtheid af en wordt het uitzicht steeds landelijker. We zien veel vogels (waaronder de indrukwekkende Adjurant Stork) en ook spotten we de eerste varkens en dromedarissen.
Lange tijd hebben we de coupé voor ons alleen, maar na middernacht wordt de rust verstoord door twee heren die al snel luid liggen te snurken.

Naar boven  Volgende