![]() ![]() |
![]() Onderweg in 'pausmobiel' of rammelbusVan Udaipur tot Khajuraho hadden wij het ons gemakkelijk gemaakt: we
hadden de hotels en een auto met chauffeur vooraf geregeld via Koning
Aap. Dat was misschien wel iets luxer dan strikt noodzakelijk, maar het
leverde ons enorm veel tijdwinst. Tien weken lijkt lang, maar voor de
route die wij hadden gepland was het net iets te krap. Dankzij onze auto
waren we niet afhankelijk van trein of bus, hoefden we niet steeds bij
aankomst al de volgende trip te regelen. En omdat we de hotels ook al
hadden geregeld, verloren we daar ook geen tijd mee. Zo konden we in een
relatief korte tijd door Rajasthan en het stuk van Agra tot Khajuraho
reizen. Een bijkomend voordeel was dat we in alle rust konden wennen aan
dat rare land. Vanaf Khajuraho was ons aangeraden (vanwege de belabberde staat van de weg) per vliegtuig naar Varanasi te reizen, vandaaruit zijn we per trein via Delhi en Bombay naar Goa gegaan. Deze treinreizen hadden we ook allemaal vooraf geregeld. De stelling is dat je een treinreis in India zo'n zes weken vooruit moet reserveren, wat voor deze trajecten misschien wel klopt. In Zuid-India konden we echter vrij gemakkelijk op korte termijn treinkaartjes regelen. Vanaf Goa trokken we 'op de bonnefooi' door het zuiden van India. Dat ging
per bus of trein, en in Goa ook per taxi. Het plan was om onze reis af te sluiten op de Andaman eilanden, een Indiase eilandengroep in het verlengde van Indonesië, maar de tsunami gooide roet in het eten. We besloten terug te keren naar Goa, en hebben onze vliegtickets voor zover mogelijk omgeboekt. |